fredag 15. mai 2009

Sightseeing for dummies

Jeg er alltid innom Vanndamman når jeg er i Kristiansund. Vanndamman er en grønn og våt oase midt i sentrum av Kristiansund hvor det bor ufattelige mengder av måker og duer, en god del titting, samt svaner, ender og påfugl. Til min fars store fortvilelse (møringen vrir seg i smerte) insisterer jeg på at det skal fores når vi er der og jeg gikk effektivt inn for å robbe fryserer for brød. Jeg storkoser meg idet fuglene svermer rundt meg og måkene angriper duene i et forsøk på å få alt brødet.





(Kjære Prinsesse SuperVero, du hadde hatet dette stedet og jeg lover på tro og ære at om vi noen gang reiser til Kristiansund skal du slippe sightseeing i Vanndamman!)






Litt bortenfor måkehelvette bor anda som ser ut som noen har kjørt over hodet på den og påfuglene. Måkene er litt engstelig for anda og jeg må ærlig innrømme at det er jeg også. I et øyeblikks overmot for noen år siden tenkte jeg at denne er så koselig at den kan spise av hånden. Det kunne den i aller høyeste grad, problemet var bare at den ikke bare spiste av hånden, men også forsøkte å spise hånden. Denne anden har næringsvett, for selv om den virkelig er stygg er det nok den som får mest mat av alle fuglene i dammen. Den har lært seg noe så morsomt som å puste som en bikkje mens den logrer med svansen og later som den tygger i luften. En entusiastisk liten kvakk-kvakk som jeg gjerne skulle pakket i kofferten og tatt med hjem.

3 kommentarer:

  1. Nei, dumma! Titting som i bitteliten fugl (eller fuggel som æ ville sagt!) Det fins mange tittinger; juletitting, snøtitting, gråtitting, etc.

    SvarSlett
  2. Dumma er ikke dum, skulle dra en liten spök.
    Kaller deg ikke dum tilbake, for det er så stygt å kalle folk for dum.
    Men du burde skjönt den. ;)

    SvarSlett