fredag 13. februar 2009

Vinter, snø og vakre fortellinger

I anledning vinteren som har oppstått her på Solkysten kommer jeg til kose meg med John Giæver og hans lyriske og morsomme fortellinger fra livet som fangstmann på Svalbard.
Jeg ble anbefalt Dyretråkk og fugletrekk på 74 grader nord av min onkel, og jeg ble så til de grader frelst at jeg kjøpte alt som noengang er utgitt av Giæver. Han skriver om sitt liv, sine refleksjoner og dagligdagse episoder i isødet og når jeg leser får jeg en helt utrolig trang til å dra på eventyr. Jeg kjenner virkelysten riste i høyrefoten og tenker tilbake på endeløse vidder uten trær med tilhørende vind. Noe så usannsynlig vakkert!
Giævers bøker er bøker jeg vil lese for min barn (alternativt for Arabica`en) slik at de kan forestille seg et liv som ikke er A4 og på den måten velge sin egen skjebne!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar