fredag 13. februar 2009

Optimistenes høyborg!

Jepp, jeg arbeider i optimistenes høyborg! - Sa Pippi med så mye ironi som hun klarte å produsere en fredags morgen på stigende kaffe-hype.

Lunsjen består av fortellinger om gårsdagens tv-programmer (selvsagt med en tilhørende forklaring på hvorfor de var dårlige), hvorfor de respektive menn er ubrukelige i tillegg til en generell misnøye med livet og verden for øvrig. Jeg, damen som egentlig ikke er spesielt redd for hverken sykdom eller smitte, tar meg i å være livredd for at pessimismen er smittsom. Likevel kan jeg vanskelig forestille meg at jeg skal bli alvorlig rammet, for når det virkelig når nye høyder under lunsjen bryter jeg som regel ut i krampelatter. Det er absurd å høre 2 personer, som til de grader overfokuserer på alt som er galt, fyre hverandre opp til et nivå hvor det bare er sjøldauing som gjenstår.

De syns nok jeg er rar all den tid jeg ler så jeg nesten gråter, mens de forteller om all verdens djevelskap. De syns nok jeg er rar idet jeg gledestrålende oppdager en ny Brie og utbryter: åhhh, godosten, hurra! De syns nok jeg er rar som smiler når jeg svarer i telefonen for at kundene skal få en litt bedre dag.

Men når det er sagt; heller rar og glad enn negativ og sur!

4 kommentarer:

  1. Amen! Heller nitidig telefonsmiling en destruktivisme i full flor! Ellers må jeg bare få lov slå et salg (!)for "Brie president" hos Meny.. Godt modnet og full av inspirasjon og kjærlighet! Det er osten sin det, tenker jeg, som gjør mor glad. (man blir lykkelig av god brie. Slik er det bare!)
    Ellers tror jeg det er viktig at du får øve deg på høytlesning til dine arabisce barn blir store nok til å ha ører... (ang. forrige innlegg)Og jeg melder meg frivillig som lytter (og event med tiden som bidragsyter) i den høytlesningsklubben som du nå UMIDDELBART går i gang med å opprette! TAR'UHINTETELLER?? Månedsamlinger med litterært tilsnitt, kaffelatte, stilfulle briller, og mange, mange telefonsmil fra samtlige medlemmer. Dog uten telefon. I have a dream!

    mvh Martha Luther Øre! (From The Martha Luter Øre's Foundation.)

    SvarSlett
  2. Jeg vil ha en bokklubb!!! En koselig en-gang-i-måneden-affære med bok, rødvin og refleksjoner! Noen som vil være med?

    SvarSlett
  3. jeg har vært med i en 10talls bokklubber.. SAMTIDIG!! og ble en kløpper på avbestilling! Har fremdeles for få bokhyller... Min bror arvet hytten, min søster arvet tomt... så da sørget jeg for at det skulle bli noe på meg også så jeg arvet BØKER.... og ja jeg elsker dem... de gamle, de tykke, de kloke, de feile (spesiellt) og nå stabler jeg i kottet... men om en tid har jeg eget "bibelapotek"... som en kalte det.. Riktig nok! Bøker kan være medisin... og er de gamle nok lukter de nesten slik også.... men hva skal bokklubben din gjøre/ være? Jeg er ingen litteraturanalytiker så jeg må spørre.
    mvh ordfetisjisten.

    SvarSlett
  4. Jeg vil ikke ha en sånn bokklubb, jeg vil ha en sånn bokklubb der man får tildelt en bok hver måned som skal leses til neste gang å så bruker man 5 minutter på å diskutere den på neste møte for deretter å kaste seg ut i en eksistensiell diskusjon med rødvinsflekker!

    SvarSlett