lørdag 14. februar 2009

Feilprostituert

Jeg leste en artikkel i Dagbladet her en dag og laget spontant overskrift og tenkte jeg skulle skrive et innlegg om det. Beklageligvis linket jeg ikke til artikkelen og med Dagbladets ubrukelige søkemotor er det fysisk umulig å finne tilbake til den. Men saken gikk på at grunnen til at det har vært så mye fokus på prostitusjon og forbud mot det det siste året er at de nigerianske prostituerte bryter med den norske normen for prostitusjon. De er pågående og synlige, de viser helt tydelig hva de gjør og hva de vil og den vanlige mann i gaten tar anstøt av dette. Det gjorde tydeligvis ikke den vanlige mann i gaten når det "bare" var nakrovrakene som stod langs Tollbodgaten i fred og fordragelighet. Heller ikke de purunge jentene som bydde seg frem for kontantkort tok vi anstøt av. Det måtte tydeligvis til at vi virkelig så det før vi faktisk tok et standpunkt og sa at dette ikke var greit!
Jeg ser den og jeg ser også at så snart noe er in-your-face så må man faktisk ta et standpunkt til det. Det fascinerer meg imidlertid at prostitusjon er så mangt. Jeg har flere snille, gode, og ikke minst veldig fine kamerater som har reist til Thailand på ferie. Det vakre landet med det smilende folket. Prostitusjonen der er helt annerledes enn prostitusjonen her, så til de grader at det nesten ikke er prostitusjon i det hele tatt. Det er i hvert fall det jeg tror mange innbilder seg, for på den måten å forsvare sine handlinger. Så vidt jeg har forstått betaler man jenten ut av baren for kvelden, slik at man får selskap isteden for å sitte bare ballhester å drikke. Ingen sier noe om sex, men jeg antar at alle er inneforstått med at det er en del av avtalen. Slik sett er det ikke prostitusjon, men bare en litt dyr barregning, noe som det antagelig er verdt siden man fikk fint selskap.

Jeg vet ikke helt hva jeg syns om dette... Jeg skal i hvert fall ikke sitte på min høye hest å dømme noen, all den tid jeg sitter altfor lagelig til for hugg i glasshuset mitt. Men jeg syns det er rart, veldig rart, at mennesker som aldri i verden kunne kommet på å kjøpt sex i Norge syns det er helt i orden så snart de er utenfor Norges grenser. Jeg skulle ønske jeg kunne møtt noen som jeg kunne spurt om dette, som ville svart meg ærlig på mine spørsmål om tankene deres rundt dette.

Dette var vel ikke et spesielt pent innlegg på selveste Valentindagen, så jeg slenger på et litt koselig romantisk bilde, slik at de som har funnet kjærligheten kan kose seg mens jeg undrer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar