tirsdag 6. januar 2009

Døgnvill AS her, over!

Jeg er strandet på Rica Arctic Hotel på ferden tilbake til vakre Tønsberg! Det er alltid morsomt å fly i Finnmark i januar, og dette er historien bak mitt opphold på det utrolig 80-tallspregede Rica Arctic Hotell:

Klokken er 02.16 og døgnvill som jeg var etter altfor mange uker ferie fikk jeg ikke sove. Jeg skulle opp klokken 04.00 for å begynne på det som heretter kun skal betegnes som den uendelig lange reisen! Etter ca. 7 sanger med Tina Turner om kjærlighet og savn, 4 snork og en fis ringte vekkerklokka og det var bare å dra den nakne kalde rumpen ut av senga og inn i dusjen for nå var det alvor! På vei i dusjen registrerer jeg at radioen dundrer på full guffe mens min mor skriker noe om storm, dette overser jeg elegant av 2 grunner:
1. Jeg og min bror hadde beregnet uforskamma god tid og hadde ikke mindre enn 6 timer på oss for å forsere 25 kalde mil.
2. Jeg var morragretten!!!


Vel ute av dusjen pakket jeg siste rest av kofferten og rekker 2 sigaretter og en kopp kaffe mens jeg venter på min bror. Dagen startet bra og alt var vakkert! Dette skal imidlertid vise seg å være feil all den tid vi ikke får kjørt mer enn 1,5 mil før uværet stod som en vegg mot oss og stormen viste krefter jeg ikke hadde sett på hvert fall 10 år! Den neste milen brukte vi over en time på mens vi ler av radioen, for dette er dialogen som går på Nordnytt:


- Følgende veier er på grunn av uvær stengt i Finnmark:

Ev 69 Repvåg – NordkapptunnelenEv 6 Hatter, Skaidi – Olderfjord: Stengt på grunn av uvær.Ev 6 Sennalandet, Leirbotnvatn – Skaidi: Stengt på grunn av uvær. Ev 69 Hønsa – Repvåg: Stengt på grunn av uvær. Ev 69 Skipsfjordhøgda – Skarsvåg: Stengt på grunn av uvær. Rv 98 Ifjordfjellet: Stengt på grunn av uvær. Rv 882 Hasvik – Breivikbotn: Stengt på grunn av uvær. Rv 888 Bekkarfjord – Hopseidet: Stengt på grunn av uvær. Rv 888 Hopseidet – Mehamn: Kolonnekjøring på grunn av uvær. Rv 889 Snefjord – Havøysund: Stengt på grunn av uvær. Fv 156 Gjesvær: Stengt på grunn av uvær. Fv 241 Kifjord – Dyfjord: Kolonnekjøring på grunn av uvær. Rv 890 Kongsfjordfjellet: Stengt på grunn av uvær. Rv 891 Båtsfjordfjellet: Stengt på grunn av uvær. Fv 263 Mehamn – Gamvik: Kolonnekjøring på grunn av uvær. Fv 264 Hopseidet – Skjånes: Kolonnekjøring på grunn av uvær.

- Vi melder videre om at det ikke går fly fra hverken Vardø, Vadsø, Berlevåg, Båtsfjord, etc, etc, etc.

- Hurtigruten står værfast i Honningsvåg og vil ikke gå den fastsatte ruten rundt Øst-Finnmark, men går isteden sørover igjen onsdags ettermiddag.

- Skolen i Båtsfjord er stengt og folk anbefales å holde seg inne.
Vi fortsatte den strabasiøse ferden mens vi tenkte at hver meter vi legger bak oss er en meter nærmere flyet mitt hjem! I det vi kom til Skallelv må vi kapitulere og sitter bare å venter på at det skal bli litt sikt, noe sikt, om så bare en enslig brøytestikke som lurer seg frem i kovet. Den gang ei, for etter en times venting kommer følgende melding på radioen:

- Brøyta i Vardø har nå sluttet å gå og lensmann Stein Erik Johnsen anbefaler alle å holde seg innendørs.

Joda, gjerne det, men vi har vel ikke det helt store valget her. Jeg angrer bittert på at jeg har drukket 3 kopper kaffe i bilen mens jeg kikker ut og lurer på om det kanskje er litt le bak bilen. Min bror gir seg før meg og prøver å lufte luren før blæren sprekker. Han rekker det, men ser ut som den avskyelige snømann når han setter seg inn i bilen igjen og sta som jeg er bestemmer jeg meg for at viljen er sterkere enn blæra og at dette SKAL holde til man kommer seg innendørs! (Dersom det er noen doktore til stede som leser dette lurer jeg på følgende, så jeg vet det til en senere anledning: Hvor lang tid tar det fra man har konstatert at man er usannsynlig tissatrengt før blæra faktisk revner?)

Brøyta (Vadsø-brøyta) kommer! Oh, lykke over all lykke på vår jord!!!! Brøyta kjører selvsagt ikke den veien vi skal, men som de ukuelige optimistene vi er legger vi inn det sedvanlige 1.giret og satser på at veien ikke blåser igjen så alt for fort! Vi lusker oss frem i snekovet og ler av radioen som sier at det ikke er fremkommende mellom Vardø og Vadsø. Pyser, sier vi og ler. Men vi tar feil, igjen... For idet vi treffer the mother of all fokkskavler blir det stille i fjøset (eller bilen, som det heter når man kjører en kjemperød Hilux.) Bom fast!

Det er nå man plutselig er glad for at man er i Finnmark, for sjåføren av brøytebilen er bare 1 stk. Ring-en-venn unna! Jippi, han er på vei for å skrape oss ut av fokkskavlen! 40 minutter senere ankommer han og vi er igjen underveis! Mens vi nå lusker oss i støvet etter brøytebilen innser vi vår (og bilens) begrensning og bestemmer oss for at isteden for å kjøre til Kirkenes skal vi forsøke å komme oss opp til Vadsø Lufthavn og se om det lar seg gjøre å fly derfra til Kirkenes. Take-off tiden for flyet mitt fra Kirkenes til Oslo nærmer seg med stormskritt og nå er tiden inne for desperate measures!!!

Vel fremme på Vadsø Lufthavn får jeg faktisk en billett til Kirkenes. Morsomt nok en billett til flyet til Kirkenes som skulle gått for 2 timer siden. Min bror ser ut av vinduet og er skeptisk, meget skeptisk... Det er ikke jeg, for jeg vil HJEM!!!!! Etter en halvtimes venting annonserer Widerøedamen med skinntæve at nå skal flyet gå. Utenfor er været verre enn for 2 timer siden. Lurer på om ikke kanskje pilotene også vil HJEM?

I følge skinntæve-damen blåser det så fælt på rullebanen at vi må ha følge av hver vår Securitasmann når vi går til flyet. Jeg spaserer (marsjerer i motvind fra alle kanter) med min tildelte tøffing. Tatt i betraktning av at vi er 20 stykker som egentlig skal være med flyet ser det noe slunkent ut med de 4 som faktisk tørr å gå på. I løpet av den 10 minutter lange flyturen forstår jeg plutselig vitsen med setebeltene, for uten belte hadde jeg utvilsomt krympet 30 cm jeg ikke har råd til å krympe (les: hodet). Jeg forstår også vitsen med flytevestene for damen ved siden av meg spyr så mye at hadde flyturen vært 15 minutter lengre hadde vi trengt dem!

Idet mitt noe turbulente Widerøefly takser inn på flyplassen ser jeg at mitt Norwegianfly takser ut for å ta av... Faen i svarteste hælvette!!!! Her har jeg forsert selveste Kong Vinter og så mister jeg flyet mitt på noen usle minutter!

Så slik gikk det til at jeg nå sitter i Nord-Europas mest 80-tallsinspirerte hotel og kan glede meg over sennepsgrønt og gult sengeteppe, grønt veggtilvegg-teppe og rosa stoler. Det er vakkert! Men siden jeg i utgangspunktet er en positiv person har jeg følgende fine ting å si:
I baren har de både Jack Daniels og chilinøtter.
Ica er rett rundt hjørnet og jeg er sikker på at jeg der finner i hvert fall en sort import-øl.
Det er badekar på badet og jeg skal, etter nevnte tur på Ica, krølle meg opp i det mens jeg bruker uforskamma mengder varmt vann!
Nå skulle det vært flere bilder her, men siden jeg tydeligvis er i et U-land, er det umulig å få lastet de opp... Æ blir fette gal!!!

4 kommentarer:

  1. Hehe... her like ved Tønsberg... skinte solen i dag og det var totalt vindstille... jeg gjorde litt shopping og lusket fredfult omkring siden det ikke var så kaldt... Kos deg med Jack... og velkommen hjem etterhvert... (husk å tørke flettene godt etter at du har badet) Ps. Du burde ha fregner... og prikkete hest... resten har du...

    SvarSlett
  2. Jeg er redd hester, så det utgår, men kansje jeg kan finne meg en mann med vannkopper? Fregnene returnerer nok så snart jeg har klart å klore meg frem til den delen av verden hvor sola faktisk skinner! Les: IKKE her i råtne Kirkenes!!!

    SvarSlett
  3. Helt sinnsykt! Har bare to ting å si:
    1. Når det først skulle være vegg-til-vegg-teppe var det enda godt at det var grønt
    2. Som lege i salen kan jeg opplyse om at du nok hadde tisset på deg før blæren sprakk

    SvarSlett
  4. Hehehehe tante Grønns legevisdom om blære, sprekking og grenseløs tissatrengthet feier all spekulasjon i gulvet med et brak... i all sin enkle sannhet. Guddommelig. Jeg synes ikke at du skal finne deg en mann med vannkopper bare fordi du er redd hester... Å ri inn i solnedgangen på hva som helst kan gi prikker for øynene om man vil det. Prikkene er ikke viktige.. Kanskje ikke hesten heller... Bare flettene og innstillingen... yeiiiha!!

    SvarSlett