søndag 25. januar 2009

Damen..

... ønsker seg et kallenavn. Jeg vil så gjerne gi henne et kallenavn, men det er vanskelig når man får beskjed om å produsere et... De andre karakterene i mitt liv har fått sine respektive kallenavn helt naturlig, herunder Zulukongen, Fittsniken, Prinsesse SuperVero, Bloggheksa, Musketerene, osv.

Kallenavn kommer impulsivt og det er viktig at assosiasjonen er såpass klar at de aller fleste ser sammenhengen. Kallenavn må også fenge, slik at de blir husket. Sist men ikke minst er det viktig at de ikke er ondsinnet, men at det ligger en god tanke bak.

Jeg tenkte en stund på å bruke noen fra litteraturen, men etter nøye saumfaring av bokhylla innser jeg at forbausende få hovedpersoner er snille, omtenksomme, ekstroverte mamma-personer. I hvert fall ikke i mine bokhyller. Ideen ble dermed forkastet. Men i eventyrene er mange av damene slik, eller...? Jeg tenkte på Rødhette, som i og for seg passer veldig godt. Damen har en snill bestemor som hun stadig vekk besøker, og både Damen og bestemoren hennes bor i koselige små hus, riktignok ikke i skogen, men nært nok. Dessverre har mine erfaringer gjort det til at jeg ikke lenger tenker på H.C. Andersens Rødhette, men derimot Raske Menns Rødhette og derfor utgår Rødhette. Damen er i aller høyeste grad ikke noen "skitten liten pike"! Kanskje en strofe fra en sang kan hjelpe meg litt på vei? Jeg er jo utnevnt til Rude little girl av yngste musketer. Et kallenavn som passer meg godt og som jeg er meget stolt av! (Takk!) Men mens jeg trasker gjennom tekster i hodet er det ingen som riktig slår an. Så derfor vandrer jeg isteden gjennom mine opplevelser med Damen og hennes karaktertrekk, for der må det vel finnes noe som kan brukes. Jeg finner imidlertid ingenting, for selv om opplevelsene er mange faller samtlige forslag på at det skal fenge...
Derfor, på et noe uortodoks vis, befaler jeg Damen til å selv gi seg et kallenavn. Hun får finne et hun selv liker og så lover jeg at jeg skal gjøre mitt ytterste for at det skal feste seg, både hos meg og hos andre! Gratulerer, æren er nesten like stor som realitystjernenes tv-showtittel foran navnet sitt!

5 kommentarer:

  1. Lage sitt eget kallenavn? Hmmmmmmm, er ikke det litt uvanlig? Og hvem er egentlig denne Damen?
    Kansje hun driver med noe artig som kunne fostret et kallenavn eller to. Men big brother med ditt eget navn etter er vel kanskje ikke det noe å skryte av! Men vi vil vel alle bli kjendiser, om det er døvetolk på tv, eller glamourmodell som tar implatatene inn og ut.

    SvarSlett
  2. Hun driver med mye artig, både frivillig og ufrivillig, men ingenting som umiddelbart slår meg som kallenavn. Derav den noe uortodokse metoden med å få velge selv!

    SvarSlett
  3. Hmmm....tar jeg feil når jeg tror damen er undertegnede?? Som faktisk bor i lite hus i "skogen"(nå ja v/sjøen) har mormor som hun besøker(ikke fult så lite hus da men...180m2?).Det meste stemmer ganske bra ellers ser jeg...men du glemte katten:-D
    Forøvrig kan jeg nevne jeg faktisk syntes rødhette var ett bra forslag...i og med jeg faktisk har litt rødlig hår. Dessuten så prøver jeg jo stadig og være litt raus....;-D
    Hilsen hun i det lille huset midt i bakken!

    SvarSlett
  4. Rødhette it is!
    Men da får du gjøre ditt ytterste for å være en skitten liten pike av og til;)

    SvarSlett
  5. Syntes faktisk jeg prøver ganske sterkt på å være en skitten liten pike av og til jeg, problemet er vel egentlig ikke bare meg, eller?!
    Takker og bukker for navnet, men for at det kanskje kan virke litt mindre "skittent", slik at det passer mer som du etterlyste, hva med "Frøken Rødhette"? Det klinger jo riktig så flott! Og skulle du finne på noe bedre, jeg er åpen for forandringer! Og forresten...takk for innlegget, endelig noe om meg;D
    Hilsen Frøken Rødhette

    SvarSlett