lørdag 20. desember 2008

Reisebrev fra Pippi som nå er på ordentlig tur...

...og ikke bare på tur i hodet!




Jeg er på plass i Vardø, som for uinnvidde er den lille prikken øverst til høyre på værkartet. Øya består av 2 halvøyer som er forbundet med en veistrekning kalt Valen. På Valen står rådhuset vårt, og jeg er ganske sikker på at arkitekten bak dette var en 6-åring med legoklosser.







Man går fra den ene enden av øya til den andre på rundt en time, og dette kan faktisk være en ganske fin tur, hvor man kan se både gamle tørrfiskgjeller og nedlagte kaianlegg, samt selvsagt en koselig sentrumskjerne med diverse butikker og en kafè. I tillegg til det man rent fysisk kan se, kan Vardø også skilte med mørketid, nordlys samt virkelig vakre områder på fastlandet.



Vardø var for noen år tilbake i søkelyset idet forsvaret inngikk et samarbeid med det amerikanske forsvaret og de sammen satte opp radaren Globus 2. Jeg vet ikke annet om denne radaren enn det som det seriøse tidskriftet Østhavet http://www.osthavet.as/ klarer å fortelle, men er her kommer altså et lite sammendrag: radaren skal vokte på romavfall, noe den visstnok ikke gjør for da selve duken blåste av en høst pekte den mot Russland, i følge beboerne på den delen av øya som radaren står på er det stråling fra den som påvirker både husholdningsmaskiner og folk, i følge forsvarsjefen er dette bare tull, Østhavet følger den spennende thrilleren videre!


Kirken i Vardø ligger (naturlig nok) i Kirkebakken. Den ble bygget etter 2.verdenskrig siden tyskerne hadde bombet øya sønder og sammen. På selve øya var det lite som stod igjen etter krigen og det ble faktisk avholdt folkeavstemming på hvorvidt byen skulle bygges opp på fastlandet eller på øya. Folket ville at byen skulle gjenreises på fastlandet, men ikke desto mindre valgte politikerne å bygge opp på øya. Dette til tross for at det ikke ble bygget tunnel før i 1983.



1 kommentar:

  1. Jeg er blitt gjort oppmerksom på ikke mindre enn 2 faktafeil i dette innlegget og bøyer meg ydmykt i støvet og korrigerer:
    - Det var ikke tyskerne som bombet øya sønder og sammen, det var russerne. Noe som i og for seg er logisk nok, da tyskerne holdt til på øya hadde de vel ingen intensjoner om å bombe den sønder og sammen.
    - Tunnelen ble åpnet i 1982 og ikke i 1983. Jeg forsvarer mitt feilgrep her med at jeg var henholdsvis 1 og 2 år og var nok mest opptatt av is.
    I stand corrected!

    SvarSlett