onsdag 17. desember 2008

Paragrafnerden rider igjen!

Jeg er en paragrafnerd av dimensjoner og koser meg med å lese forarbeider, lovutkast og dommer. En og annen gang ramler jeg over paragrafer som jeg syns er morsomme og straffelovens § 275 er en av disse:

(1)For utroskap straffes den som i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning eller å skade, forsømmer en annens anliggender som han styrer eller har tilsyn med, eller handler mot den annens tarv.
(2)Straffen for utroskap er fengsel inntil 3 år. Bøter kan anvendes sammen med fengselsstraffen. Medvirkning straffes på samme måte. Under særdeles formildende omstendigheter kan bøter anvendes alene.

Det er det andre leddet som jeg henger meg opp i, selvsagt helt uten å ta hensyn til hva paragrafen egentlig gjelder! Straffen for utroskap er 3 år, flott!!!! Men hvor i all verden skal vi gjøre av alle disse som skal i fengsel for 3 år? Og hva er særdeles formildende omstendigheter???

I forbindelse med utarbeidelsen av ny eiendomsmeglerlov kunne man lese følgende setning i forarbeidene: Det kan ikke forventes av den jevne forbruker at han skal klare å regne ut dokumentavgiften.
Det kan altså ikke forventes av den jevne forbruker at han skal klare å regne ut hva 2,5% av en gitt kjøpesum er. Det slår meg at dette er et lite varsko til kirke og undervisningsdepartementet!



2 kommentarer:

  1. 2,5% av kjøpesummen er 347.50! Jeg har regnet det ut i hodet og er helt sikker! Jeg har et jevnt forbruk og kan derfor regnes som den "jevne forbruker". Jeg har også hørt at jeg burde jevnes med jorden, og føler derfor at jeg er den riktige til å besvare disse spørsmål. Dessuten har jeg aldri vært utro, bare trøstet naboen i 5b litt i ny og ne...

    SvarSlett
  2. Er superinteressert i å vite hvordan du har regnet deg frem til 347,50.
    Forøvrig vil jeg gjerne høre mer fra deg, digger virkelig kommentaren din. Jeg for min del har ikke giddet å lese innlegget - for få bilder..
    Love SuperVero :)

    SvarSlett