søndag 30. november 2008

Alle eiendomsmeglere er noen svin!

Joda, vi er noen svin, alle som en! Eller kanskje vi bare er mennesker vi også...

Jeg syns det er trist at så mange har dårlige erfaringer med eiendomsmeglere. Salg og kjøp av eiendom er i de aller flestes økonomi den viktigste enkelstående investeringen og de har selvsagt krav på å få best mulig bistand og rådgivning i denne fasen.

Vi leser stadig i media om folk som har opplevd både det ene og det andre i forbindelse med kjøp eller salg av eiendom. I 2006 ble det avhendet 110 648 eiendommer i Norge (ref: Statistisk Sentralbyrå). 2/3 av disse gjennom eiendomsmegler. Jeg har vanskelig for å tro at over 70 000 kunder var misfornøyd med eiendomsmegleren sin i 2006. Dette ville i alle tilfeller ført til en storm av klager til Reklamasjonsnemnda for eiendomsmeglertjenester (http://www.eiendomsmeglingsnemnda.no/). I 2006 var det 376 klager til nemnda. Jeg vet ikke hvor mange som fikk medhold, men hvis vi antar for enkelhets skyld at alle fikk det gir dette oss en klagefrekvens på 0,5%. Det er vel ikke så ille?

Når det er sagt så er jeg som profesjonell utøver av yrket, med 3 år på Handelshøyskolen BI samt meglerbrev utstedt av Kredittilsynet, meget bekymret over at hele 376 kunder i 2006 valgte å klage på eiendomsmegleren sin. Dette er selvsagt et problem, da det faktisk sitter nesten 400 mennesker og er misfornøyd med eiendomsmegleren sin.

Jeg lurer på om disse var kritiske i sitt valg av eiendomsmegler? Vi bruker mye tid på å finne den mobiloperatøren som passer oss best, hvor mye tid bruker den jevne forbruker på å velge eiendomsmegler?

Dette er min erfaring: de ringer en håndfull meglere og ber om at de kommer på befaring. De setter av en hel dag med meglere som presenterer seg selv og sine produkter og deretter velger forbrukeren den billigste. Dette er greit nok, jeg forstår at 10 000 er mye penger og det kan ofte være enda mer som skiller den billigste fra den dyreste. Det jeg derimot ikke forstår er hvorfor den jevne forbruker ikke ser på hva de får for pengene sine. Det virker som at forbrukerne driter i hvorvidt megleren har utdannelse, de driter i forskjellene i markedsføring og de driter i erfaringen til eiendomsmegleren. Dette fører til at jeg tenker: selvgjort er velgjort! Du kan ikke (!) trekke den konklusjonen at alle eiendomsmeglere er svin når du selv har gått ut av din vei for å velge den desidert billigste!

Vi forventer ikke at First Price skal være like bra som andre produkter, så hvorfor i himmelens navn forventer dere at en billigmegler skal være like bra som en som faktisk tar seg betalt!?!

Når alt kommer til alt gjelder den universelle sannheten; man får det man betaler for!

Stay tuned, for i neste ikke skal Pippi på Tur forklare hva meglers honorar består av og hvor mye som faktisk havner på lønnskontoen til den enkelte megler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar