søndag 17. mai 2009

Reisen tilbake til sivilisasjonen

Jeg er på god vei hjem til det sentrale Østlandet og sitter på Vigra flyplass i Ålesund og nyter kaffen, så godt som det lar seg gjøre å nyte flyplasskaffe. Det virker som alle mine reiser er strabasiøse dagsmarsjer hvor man strever seg frem med minst to av de følgende transportmidler; bil, buss, fly, hurtigrute, tog og ferge. Dagens reise er langt fra de verste jeg har foretatt, da dagen startet fredelig i hengekøya med kofferten ferdigpakket og mange timer til avreise. Min far er så elskverdig at han bærer kofferten ned til bilen og så er det bare å legge i vei for her er det ferger som skal nås. Kjøreturen er fabelaktig og Nørdmøre viser seg fra sin beste side med godvær, lite trafikk og en ferge som ikke har kjørt idet vi entrer havna. Jeg klarer å vri en svele ut av nevene til en koselig fergemann og dagen er dermed berget!

Fergeturen er over og så er det bare en god times kjøring via 2 uferdige tunneler som gjenstår og jeg er ute i god tid før avgang. Flyturen kommer til å gå kjapt med under en times tid i luften. Deretter venter 2 timer i bil sammen med min gode Hallik-Olsen før jeg kan spasere inn i Villa Villakula. Som finnmarking er man vant til at det ikke bare er en flytur som skal unnagjøres, men derimot et aldri så lite triatlon med ymse transportmidler. Jeg ser imidlertid frem til å kaste beina opp på bordet, lene meg tilbake i godt selskap og spise en koselig middag, for borte er bra men hjemme er fortsatt best!

1 kommentar:

  1. "Jeg klarer å vri en svele ut av nevene til en koselig fergemann..." Hehe, du skriver godt snuppa! Velkommen tilbake til sivilisajonen... skjønt jeg kom nettopp fra Tønsberg der jeg har bespist mine to unge knekter, og skjønner ikke helt hvorfor du kaller det bitte lille stedet for sivilisajonen. Men det minner litt om Verdal...(det er et +) Alle har hørt om det, men du kjører igjennom på ti minutter...

    SvarSlett