søndag 8. mars 2009

Når jeg var liten...

... altså enda mindre enn jeg er nå, fisket vi på flytebryggen til kaia. Vi fikk reker fra rekefabrikken til agn og vi fisket kontepella. Kontepella er antagelig ikke det korrekte navnet på skapningen, men stygge fisken hører til ulkefamilien og ser omtrent slik ut:Denne historien fortalte jeg med adskillig engasjement og entusiasme en koselig kveld i sofaen. Tilhøreren hørte faktisk etter når jeg fortalte om mitt barndoms eventyr for i går, lang tid etter eventyret om kontepella, fikk jeg en gave:

Tusen takk for kontepella-frukten, du er vakker!

6 kommentarer:

  1. Jeg har også fisket den stygge fisken i min barndom! Og vi kalte den for pellikontar (skrevet etter uttale). Morsomt :) Virker som om navnet forandrer seg litt oppover kysten ;)

    SvarSlett
  2. Så en eller annen plass på veien fra Vestlandet til Finnmark har de rett og slett snudd navnet... Jeg er sikker på at det var en fyllik i Lofoten som er den ansvarlige for at Pellikontar ble til Kontepella;)

    SvarSlett
  3. Eller så var det omvendt. At en eller annen full bergenser gjorde narr av fiskernordlendingene som kom kom for å selge fisk, og så ble det omvendt... :-D

    Har forresten ofte problemer med å få lagt inn kommentar på bloggen din. De bokstavene jeg skal kopiere dukker bare ikke opp. Det står bare loading. Og nå jeg ikke ser bokstavene, kan jeg ikke skrive dem inn. Og altså ingen kommentar. :(

    SvarSlett
  4. Godt poeng, det var nok bergenseren;)

    Som den kommentar-junkien jeg er fjernet jeg liksågodt hele bokstav-vaset. Dersom det viser seg at bloggen min blir nedspammet setter jeg det på igjen, men enn så lenge åpner vi for alt i kommentarenes hellige navn!

    SvarSlett
  5. Er fra kysten av Finnmark, og ja, vi kaller det for Kontepella. (NB. N'en skal være skikkelig bred når du uttaler det. Legg hele tunga opp mot ganen) :)
    Lenger sør finnes det visstnok massevis av navn på den. Marulk har jeg også hørt den omtalt som. Fesshompa fikk jeg beskjed om fra ei venninne fra Svolvær at det het, men det offisielle navnet er visst bare noe så kjedelig som "vanlig ulkefisk" :(

    Hilsen Camilla

    SvarSlett
  6. Vanlig ulkefisk må være det stussligste navnet jeg har hørt på lenge... Takke meg til Pellikontar eller det herlige Kontepella :)

    SvarSlett