torsdag 25. desember 2008

Det gjelder å skaffe seg et rykte som er så lurvete at du etterpå slipper unna med hva det skal være.

Dette er meg!

Jeg har nok i aller høyeste grad skaffet meg et lurvete rykte, innarbeidet i ca. 10 år, så nå sitter det! Jeg tror at man bare behøver å gjøre et visst antall ting og deretter flyter man på ettermælet, og absolutt alt man gjør senere tolkes i den meningen som folk vil at det skal tolkes... Ikke misforstå, dette gjør meg ingenting! Det er greit at folk undervurderer meg, for da skal det ikke så innmari mye til for å innfri. Likevel tror jeg det er svært få som virkelig kjenner meg, og som kan forutsi hvordan jeg skal reagere i en gitt situasjon.

De færreste kjenner til min ubetingede lojalitet, noen få tror at jeg faktisk er snill, et par stykker vet at jeg reflekterer over det meste og noen få spesielle husker at jeg også er et relativt oppegående menneske. Langt på vei de fleste vet at jeg har dårlig impulskontroll, men ingen vet hvorfor. Mange av de som har krysset meg på min vei, eller som har sett noen som har gjort det, vet at jeg er usedvanlig langsint, men de forstår nok ikke hvilke situasjoner som trigger det. De fleste vet at jeg er ubetinget glad over små ting, men det de ikke vet er et jeg også kan bli ubetinget trist over veldig små ting. Alle som omgås meg liker nok den rastløse, glade, snakkesalige Pippi, men det er veldig få som noen gang ser reflekterende, sårede, tristsinte Pippi... ...og slik skal det være, for jeg liker ikke selv at den siden vises frem til allmenn beskuelse og diskusjon.

4 kommentarer:

  1. Nei, det liker du ikke... men alikevel letter du litt på duken og viser oss en bordplate som ikke er laget av respateks... hmm.. Er det nye landområder du inntar for tiden, jeg synes å se konturene av en annen Pippi i horisonten, vandre mot en ny tid av livsvisdom, selvinnsikt og varme. Har julen satt seg i kroppen eller er det vinteren som har skapt deg et annet kompass...

    SvarSlett
  2. Jeg tror det er det siste årets tunneler har kastet meg inn i en reflekterende spiral, som jeg snart skal ut av!

    SvarSlett
  3. Spiraler er bare morsomme når du kan knyte fast en under hver sko, og bruke dem som springfjær... som hjemmelaget Pippi-trampoline! :) Genialt til høye hopp, økonomisk og miljøvennlig.

    SvarSlett
  4. Springfjærer hadde vært fint, men jeg venter jo fortsatt på styltene jeg skulle få...

    SvarSlett