mandag 24. november 2008

l'ancien régime!

Fremad mot revolusjonen!

Jeg har sterke meninger om det meste, men akkurat dette er vel en av mine hjertesaker! Jeg er aktiv arbeidsnarkoman og stolt av det! Dette gir seg også uttrykk i at jeg mener lediggang er roten til alt ondt, og at formiddagstv er djevelens verk!

Jeg mener at de aller, aller, aller fleste som er uføretrygdet, eller på annen måte avhengig av stønad fra staten, er i stand til å gjøre noe for pengene de mottar. Jeg våger til og med å påstå at dette er noe som ville gagnet dem, og økt livskvaliteten deres! Jeg viser her til den fantastiske jobben som gatemagasinet =Oslo, og andre, gjør! De gir narkomane, som ellers ville hatt vanskelig for å utføre arbeid som må gjøres innenfor en gitt tidsramme, et verdig alternativ til kriminalitet. Gjentatte artikler viser at de narkomanes livskvalitet, økonomi og generelle trivsel er økt og at de gjennom dette har lettere for å se for seg et "normalt" liv, uten narkotika. Og kanskje, bare kanskje, hjelper det dem å komme ut av det tunge livet de lever...

Jeg ser for meg at mennesker som sliter kan bidra ved å gjøre noe som de har forutsetning og talent for. Jeg ser for meg at unge mennesker, som av en eller annen grunn, har havnet i den onde sirkelen som "sosialen" er kan bidra ved å besøke og handle for eldre mennesker som mangler pårørende. Jeg ser for meg at vi kan opprette arbeidsgrupper hvor det faktisk tas hensyn til de enkeltes kvaliteter og ja; alle kan noe, alle er flinke til noe!

Jeg tror videre at dette er noe sammenslåingen av NAV kan hjelpe til med. Ved å samle alle som arbeider innenfor dette feltet inn under en organisasjon bør det være en smal sak å samkjøre opplysninger, ønsker og ikke minst kvalifikasjoner slik at man effektivt kan gjøre bruk av alle oss som inngår i samfunnet Norges ressurser.

Jeg ønsker meg en politiker som tørr å kreve noe, og som samtidig tørr å ta diskusjonen som nødvendigvis vil følge i kjøvannet av kravet. Jeg ønsker meg et samfunn hvor alle bidrar med sitt, uansett hvor smått eller stort dette er!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar